Äntligen måndag äntligen!

God eftermiddag skulle manväl kunna säga så här vid 12 tiden. Dagen började med frukost som de flesta andra dagar och sen körde jag igång med p-maten som var mitt ansvar idag, gjorde skinksås och pasta, tänker inte skriva mängder eftersom vi gör saker i ganska stor skala, är man normalbegåvad så går ju en sån där sak att höfta ihop på några flitiga minuter. Efter p maten var lagad och uppäten så skulle jag sätta en deg för vaniljdrömmar. Receptet låg på 50 kakor och skulle gångras med 10. Men jag hann inte baka dessa kakor, men lämpligt nog så klev the man made of cheese and love på sitt skift lagomt i tid för att göra det. Så idag har oscar bakat runt 350 kakor och det finns ännu deg kvar. Jag gick hem vid halv 4 och gick tillbaka till gästis (gästgivaregården) för att käka middag, Då står fortfarande vår kakhjälte och bakar ut dessa fanskap. Fick mig en utskällning av oscar och åt samma middag som jag åt till lunch, min egen skinksås och pasta, dom hade adderat lite tomater och diverse, dom latmaskarna.
Albins heavenly skinksås:
Du behöver!
kassler/skinka
Tomat,
grädde
mjölk
lök av valfri sort, förslagvis gul.eller purjo
Chilisauce
Salt, peppar och kärlek.
Tärna skinkan, skala tomaten hacka löken i valfri storlek. Stek dessa i smör eller olja i botten på en kastrull och tilsätt sedan grädde och mjölk. smaka av med chilisauce, salt, peppar och lite kärlek. Tips från coachen: I en sån här pastasås kan man kasta i nästan vad som helst, paprika, brieost, champinjoner eller vad man hittar i kylen. Men ingridienserna ovan brukar funka bra.
Nattkarrë a'la grythyttan.
En bit karré, alltså ett helt stycke kött, ingen skiva.
fänkålsfrön
grovmalen svartpeppar och salt.
ljus sirap.
Stöt svartpeppar och fänkålsfrön i mortel ganska grovt. Vänd runt karrén i sirap och strö på rikligt med fänkålsfrön och peppar. Baka av i ugnen över natten på 66 grader, helst i vacumpåse eller tätt ansluten med plastfolie tills köttet håller en innertemperatur på 66 grader. Servera gärna med ugnsrostade potatishalvor, Sås till kan igentligen vara vad som helst men här serveras en örtcreme till gjord på creme fraiche, philadeplhiaost, ängsyra, gräslök, färsk timjan, dill och lite andra örter :) ta det ni har. mixxa till en slät och fin creme och spritsa lite på tallriken, Får ni ett stycke griskött mörare och saftigare än vad denna karré är så ska ni ha all cred!
Slänger in ett dagens citat också!
"Helvetet kanske inte finns, helvetet kanske bara ät när man tvingas se sina far och morföräldrar äta en smörgås och andas genom näsan under tiden"
By Jim Carrey.
Carl-jan sends his reguards, over and out.

Kommentarer
Postat av: Fredrik Norlén

Kul att läsa hur det går för er. Hoppas ni får lära er något =)



MVH Fredrik N

2011-04-12 @ 10:06:24
URL: http://restaurangostra.blogg.se/
Postat av: Kristina Björklund

Ha ha Albin. Jag och pappa såg framför oss hur Oskar stod med kakorna upp till halsen. Vi ser fram emot fläskkarren serverad här hemma. Det lät väldigt gott. Vi har planerat för Thailandsresan i kväll.

2011-04-12 @ 23:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0